Retailers moeten zich voorbereiden op het leveren van Strong Customer Authentication (SCA) om ontevreden klanten te voorkomen

Donderdag 13 december 2018 - De opkomst van de digitale handel is voor veel retailers een reddingsboei geweest. Uit onderzoek dat Mastercard bij een kleine groep online handelaars in heel Europa heeft gevoerd, blijkt echter dat 75% potentieel niet op de hoogte is van een nieuwe beveiligingsstandaard die volgend jaar van kracht wordt.[1]

EMV 3-D Secure (of EMV 3DS) is ontworpen om de digitale betaalervaring te verbeteren en luidt een compleet nieuw tijdperk van veiligheid voor online transacties in. Het laat SCA voortbouwen op een standaard die rekening houdt met nieuwe technologieën zoals biometrische authenticatie. Ondanks deze veranderingen ondersteunt slechts 14% van de steekproef van Europese online retailers al SCA. 51% van hen geeft aan dat ze na september 2019 klaar zullen zijn of geen plannen hebben om SCA te ondersteunen.

SCA zal vanaf september 2019 verplicht zijn onder PSD2.  Maar onlinewinkeliers moeten vroeger actie ondernemen.  Hieronder vinden winkeliers twee actiepunten om vóór de zomer van 2019 op te nemen.

1. Neem contact op met de acquirer of dienstverlener inzake online betalingen om er zeker van te zijn dat uw bedrijf klaar is en zich opgegeven heeft voor Identity Check.

2. Breng klanten op de hoogte.  Laat hen weten dat u wijzigingen in hun betalingservaring zult aanbrengen en benadruk de voordelen voor hen (geen wachtwoorden onthouden en minder fraude).

Parallel hiermee zullen de banken hun kaarthouders ook inschrijven voor Identity Check en hen betere authenticatiemethoden aanbieden, waaronder biometrische authenticatie.

Om een soepelere online betaalervaring voor consumenten te bieden wanneer deze wetgeving van kracht wordt, implementeert Mastercard de Mastercard® Identity Check™. Deze vooraanstaande authenticatieoplossing is gebaseerd op de EMV 3DS die een naadloze online betaalervaring voor consumenten biedt. Nu zoveel consumenten gewend zijn om met één muisklik te betalen, is deze nieuwe oplossing van Mastercard ontworpen om storingen tot een minimum te beperken. Identity Check ondersteunt ook de SCA-vereisten van de Payment Service Directive 2 (PSD2) die vanaf 14 september 2019 in 31 Europese landen van kracht wordt.
Milan Gauder, Executive Vice President, Services, Mastercard Europe, zegt: “e-commerce blijft de fysieke handel overtreffen. Dit is enorm positief voor online retailers, maar zet hen ook onder druk om digitale transacties veilig en naadloos te laten verlopen. In september hebben we de eerste EMV 3DS-transactie met succes ingevoerd. We zijn verheugd om onze Identity Check-oplossing te migreren met EMV 3DS, waarbij we gebruik maken van real-time authenticatiemethoden zoals dynamische wachtwoorden en biometrie (inclusief vingerafdruk, gezichts-, iris- en spraakherkenning), om zo een veiligere online ervaring te creëren die geschikt is voor de online handel van de toekomst.”

Met lagere goedkeuringspercentages en hogere fraudepercentages blijft de kloof tussen digitale en fysieke aankopen een probleem. Het fraudepercentage voor digitale betalingen is tien keer hoger dan voor fysieke transacties in Europa. Dit heeft een negatief effect op het gebruik en het verloop.

Ter voorbereiding op de uitrol van Mastercard® Identity Check™ heeft Mastercard een testfase bij vroege gebruikers georganiseerd. De resultaten wijzen erop dat de nieuwe oplossing leidt tot minder fraude, minder geweigerde kaarten en een probleemloze authenticatie voor de consument. Dit resulteert niet alleen in een verbeterde gebruikerservaring, maar het helpt ook om de winst voor retailers en betaalschema’s te verhogen.
“Nu digitale handel de norm wordt en nieuwe wettelijke vereisten ingevoerd worden, zijn er innovatieve oplossingen nodig om ervoor te zorgen dat retailers hun online klanten tevreden houden.  Met de mogelijkheid om 10 keer meer gegevens uit te wisselen tussen handelaren en betaalschema’s in vergelijking met de huidige authenticatieberichten, inclusief de nieuwe mobiele mogelijkheden, zijn we vastbesloten om de lat voor authenticatie hoger te leggen”, voegt Milan Gauder eraan toe.

[1] Niet-representatief Europees onderzoek uitgevoerd door Mastercard van september tot november 2018 in 17 Europese landen, waarbij 327 onlinehandelaren werden ondervraagd.
Amandine Servotte