Belgen verbinden met grenzeloze horizons: Mastercard landt op Brussels Airport

Belgen geven voorrang aan ervaringen in 2024

Waterloo, 8 april 2024 - Terwijl een groot deel van het land geniet van de voorjaarsvakantie, blijft reizen dé eerste keuze voor Belgen die op zoek zijn naar ervaringen. Volgens een nieuw onderzoekuitgevoerd door Mastercard, is meer dan de helft (55%) van de Belgen van plan om dit jaar meer geld te besteden aan ervaringen dan vorig jaar. Bovendien verklaart één op drie Belgen (33%) dat ze naar een ander land of continent willen reizen om te genieten van een ervaring waar ze helemaal weg van zijn.

De trend om de voorkeur te geven aan ervaringen boven materiële zaken wint steeds meer aan kracht, volgens de gegevens van het Mastercard Economic Institute. Uit hun analyse wordt duidelijk dat het aandeel van uitgaven aan ervaringen zoals reizen of uit eten gaan in heel Europa in 2023 is gestegen naar 22% van de totale uitgaven, tegenover 19% in 2019. Ter vergelijking: de uitgaven aan materiële zaken bleven stabiel.

Mastercard in Brussels Airport​
Mastercard is sinds kort aanwezig op Brussels Airport, een bruisende hub die jaarlijks 24,8 miljoenpassagiers ontvangt. De luchthaven is niet alleen een belangrijk knooppunt voor België, maar ook een belangrijke toegangspoort tot Europa en biedt verbindingen naar 175 bestemmingen in 73 landen. De integratie van Mastercard's kenmerkende kleuren op 52 jetbruggen sluit naadloos aan bij de reizen van alle passagiers.

Henri Dewaerheijd, Country Manager voor Mastercard Belux zegt: "Bij Mastercard is het onze missie om ongeëvenaarde ervaringen te bieden aan al onze kaarthouders, door als vertrouwde partner te helpen bij hun reizen. Ons uitgebreid netwerk van meer dan 100 miljoen betaalpunten wereldwijd biedt niet alleen betrouwbare en veilige betaaloplossingen voor reizigers, maar zorgt er ook voor dat elke ervaring, elk avontuur en elke aankoop moeiteloos memorabel wordt."

Naast de bestaande verzekeringsopties die beschikbaar zijn op premium creditcards, zoals reisannulering of garanties voor huurauto's, biedt Mastercard ook een reeks exclusieve voordelen, waaronder Fast Track(versnelde doorgang door veiligheidscontroles), Mastercard Travel Rewards(cashback) en toegang tot onvergetelijke ervaringen die overal ter wereld via Priceless.com voor geselecteerde premiumkaarten.

[1] Mastercard deed onderzoek bij 16.141 consumenten in 20 landen in Europa, plus vier andere markten zoals de VS en China, om de belangrijkste trends te ontdekken die de Europese 'beleveniseconomie' in 2024 vormgeven. Het onderzoek gaat in op de onderliggende motivaties achter de prioriteit die wordt gegeven aan uitgaven voor ervaringen op het continent. Europa, dat de wereldwijde hitlijsten voor internationale toeristenaankomsten aanvoert, verwelkomde alleen al in 2023 maar liefst 700 miljoen bezoekers. ​ Zie 'Methodologie' voor meer informatie.

[2] Brussels Airport, 2023

[3] Het "Fast Track"-voordeel garandeert Mastercard premium kaarthouders een snellere doorgang door de veiligheidscontroles op Europese luchthavens.

[4] Mastercard Travel Rewards is een automatisch cashbackprogramma met deelnemende handelaars over de hele wereld.

Methodologie
Mastercard voerde samen met haar onderzoekspartner Vitreous Worldwide een onderzoek uit om inzicht te krijgen in de verschuiving in de voorkeuren van consumenten om voorrang te geven aan ervaringen. Het veldwerk vond plaats van 2 tot 9 januari 2024.

Aan het onderzoek namen 16.141 respondenten deel, waaronder 14.125 respondenten uit 20 markten in Europa (België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Polen, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Bulgarije, Kroatië, Cyprus, Griekenland, Ierland, Nederland, Portugal, Roemenië, Servië, Tsjechië, Zweden en Zwitserland) en 2.016 respondenten in Australië, Brazilië, China en de Verenigde Staten.

Mediacontacten

Florence Cooreman, Mastercard Belgium - Luxembourg