Nieuwe Mastercard enquête : zakenreizen stijgen weer (op)

Het Mastercard Economics Institute heeft zijn Travel Report 2023 uitgebracht, waarin het herstel van zakenreizen op pre-pandemische niveaus over de hele wereld wordt belicht. Een parallel lokaal onderzoek bevestigt ook de groeiende vraag van Belgen naar meer voordelen tijdens hun zakenreizen.

Waterloo, 12 juni 2023 - Het Mastercard Economics Institute heeft zojuist de vierde editie van zijn jaarlijkse Travel Report uitgebracht, waarin trends in de reisindustrie worden geanalyseerd. Drie belangrijke bevindingen dit jaar: de heropening naar het vasteland van China, de wens van reizigers om vooral "ervaringen" te beleven, en de heropleving van zakenreizen in de tweede helft van 2022, evenals vrijetijdsreizen, met name in de landen die het terugkeer naar kantoor ondersteunen.

"Uit het laatste reisrapport blijkt dat reizen voor vrije tijd en Business Trips nu in hetzelfde tempo groeien, met een stijging van 42% tussen 2022 en 2023 ", bevestigt Henri Dewaerheijd, Country Manager Mastercard Belux. "Zakenreizen zijn gestegen, met gemiddelde internationale uitgaven in de buurt van pre-pandemische niveaus. Aan de andere kant is het interessant op te merken dat Belgen lijken te streven naar meer voordelen wanneer ze op zakenreis zijn, zoals toegang tot zakelijke creditcards of kortere wachttijden in de wachtrijen bij de incheckbalie".

Meer voordelen voor zakenreizen

Een nieuwe studie1 over de zakelijke reisgewoonten van Belgische werknemers of ondernemers in het buitenland onthult dat de helft van de ondergevraagde Belgen (53%) verwacht meer voordelen te ontvangen wanneer ze voor werk reizen in plaats van voor plezierreizen. Daaronder noemen bijna 3 van de 5 Belgische zakenreizigers ( 55%) snellere beveiligingscontroles en eenvoudige incheckprocedures als aantrekkelijke voordelen tijdens een reis ( via applicaties zoals Mastercard Security Fast Track bijvoorbeeld ).

Zakenreizigers op zoek naar een betere ervaring

Veel Belgen ( 76% ) kiezen er ook voor om hun zakenreizen te beperken door zich te wenden tot bestaande alternatieven zoals online vergadersystemen ( Zoom, Teams, enz.) (51%) of gewoon om geld te besparen ( 33% ) in de huidige context. 3 van de 5 ondervraagde Belgische zakenreizigers ( 56% ) rapporteerden echter geen verandering in het aantal zakenreizen dat ze maakten in vergelijking met vóór de gezondheidscrisis. Slechts een derde ( 33% ) van hen meldt dat ze minder vaak naar het buitenland reizen voor werk.

Na twee jaar rust is het zakenreizen duidelijk toegenomen

"Le dernier Travel Report montre qu'au niveau mondial, les voyages d'agrément et les voyages d'affaires croissent désormais au même rythme, avec une augmentation de 42% entre 2022 et 2023", confirme Henri Dewaerheijd, Country Manager Mastercard Belux. " En Belgique, il en va de même : les voyages d'affaires ont en effet repris, les dépenses moyennes à l'étranger atteignant presque les niveaux d'avant la pandémie. D'autre part, il est intéressant de noter que les Belges semblent aspirer à plus d'avantages lorsqu'ils voyagent pour affaires, comme l'accès à des cartes de crédit professionnelles ou des temps d'attente plus courts dans les files d'attente au comptoir d'enregistrement".

Plus d'avantages en voyage d'affaires

Une nouvelle enquête1 sur les habitudes de voyage d'affaires à l'étranger des employés ou entrepreneurs belges révèle que la moitié des Belges interrogés (53%) s'attendent à recevoir plus d'avantages lorsqu'ils voyagent pour le travail plutôt que pour les loisirs. Parmi ceux-ci, près de 3 voyageurs d'affaires belges sur 5 (55%) mentionnent des contrôles de sécurité plus rapides et des procédures d'enregistrement simples comme des avantages attractifs lors d'un voyage (via des applications telles que Mastercard Security Fast Track par exemple).

Les voyageurs d'affaires à la recherche d'une meilleure expérience

De nombreux Belges (76%) choisissent également de limiter leurs déplacements professionnels en se tournant vers des alternatives existantes comme les systèmes de réunion en ligne (Zoom, Teams, etc.) (51%) ou tout simplement pour faire des économies (33%) dans le contexte actuel. Pourtant, 3 voyageurs d'affaires belges sur 5 interrogés (56%) déclarent n'avoir constaté aucun changement dans le nombre de voyages d'affaires qu'ils effectuent par rapport à avant la crise sanitaire. En effet, seulement un tiers (33%) d'entre eux déclarent voyager moins souvent à l'étranger pour le travail.

“ Na twee jaar rust hebben business trips duidelijk hervat" zegt ​ Dewaerheijd. "Face-to-face meetings zijn nog steeds de geprefereerde manier om sociaal contact te onderhouden, ook al lijken de Belgen zich bewust te zijn van de milieu-impact en de extra tijd die wordt besteed aan vliegreizen. Aan de andere kant zijn zakenreizigers op zoek naar een betere reiservaring en efficiënte oplossingen om hen te helpen reizen. ”

Ga voor meer informatie over de voordelen van zakenreizen voor Mastercard zakelijke creditcardhouders naar: https://travelexperiences.mastercard.com

Ga voor meer informatie over het Mastercard Economics Institute Travel Report 2023 naar: https://go.mastercardservices.com/Travel-2023-Press-EUR

1 Online onderzoek uitgevoerd door het onderzoeksbedrijf iVOX namens Mastercard tussen 2 en 12 januari 2023 onder 200 actieve Belgische ondernemers die soms op zakenreis gaan naar het buitenland. De maximale foutmarge voor deze doelgroep ( grootte ) is 7%.

Mediacontacten

Thomas Lechien, Mastercard