Tricount, Aion en Mastercard bundelen hun krachten om gezamenlijk uitgavenbeheer te transformeren

Tricount gebruikers kunnen vanaf nu uitgaven terugbetalen via een one-click bank-to-bank-overschrijving in de app.

Verbinding met de bankrekeningen van gebruikers wordt tot stand gebracht door Aion Bank en Vodeno.

Aion Bank en Vodeno maken deel uit van het Fintech Express-programma van Mastercard, dat digitale spelers met elkaar in contact wil brengen en samenwerking wil stimuleren.

Brussel, 30 maart 2022 – Tricount is een toonaangevende pionier in het beheer van groepsuitgaven, Aion Bank is een digitale bank met een Europese licentie en Vodeno is een aanbieder van cloud-native Banking as a Service-diensten. De drie bedrijven zijn een partnerschap aangegaan voor de lancering van een nieuwe dienstverlening van Tricount. Door de nieuwe dienst kunnen gebruikers in de app uitgaven terugbetalen via een one-click bankoverschrijving. De drie bedrijven werden aan elkaar voorgesteld in het kader van het Fintech Express-programma van Mastercard, dat start- ups en opkomende merken  hulp en ondersteuning biedt tijdens elke fase van hun groei en transformatie, van markttoetreding tot wereldwijde expansie. Via het programma kunnen fintechs niet alleen gebruikmaken van de licentie van de Europese Centrale Bank (ECB) én de expertise op het gebied van compliance en regelgeving van Aion Bank, maar ook van Vodeno’s Cloud Platform (VCP). Dit platform is een van de meest uitgebreide bankplatforms dat volledig in de cloud opereert.

Met Tricount kunnen gebruikers rekeningen snel en gemakkelijk splitsen, uitgaven categoriseren per type en openstaande saldi vereffenen via geïntegreerde betaalmethoden. De gratis te gebruiken app zorgde voor een revolutie op het vlak van uitgavenbeheer toen hij in 2010 werd gelanceerd, en is uitgegroeid tot een populaire app bij jongeren die 'een tricount maken' wanneer ze een rekening moeten delen. Tricount bedient momenteel meer dan 5,2 miljoen geregistreerde gebruikers. De nieuwe, in-app betaalfunctionaliteit neemt de laatste belemmeringen in het uitgavenbeheerproces weg, en maakt het delen en berekenen van kosten snel en eenvoudig. Tricount-gebruikers kunnen nu rechtstreeks in de app geld overschrijven vanaf hun bankrekening, op elk moment en volledig op afstand zonder dat IBANs uitgewisseld moeten worden.

De nieuwe functie van Tricount wordt ondersteund door Aion Bank en Vodeno, die white-label embedded finance-oplossingen aanbieden aan financiële en niet-financiële bedrijven. Aion Bank en Vodeno zullen de Tricount-app koppelen aan de bankrekeningen van gebruikers en betalingen uitvoeren. Tricount-gebruikers die via bankoverschrijving directe betalingen in de app willen doen, zullen dit vanaf nu in één vloeiende beweging kunnen doen. Op basis van de Open Banking-technologie van Mastercard kunnen Tricount-gebruikers met een Belgische bankrekening* binnenlandse betalingen verzenden en ontvangen.

Guillebert de Dorlodot, die samen met Jonathan Fallon Tricount heeft opgericht, zegt: “We lanceerden Tricount om het delen van rekeningen tussen vrienden en familieleden gemakkelijker te maken. De laatste 10 jaar hebben we een driecijferige jaarlijkse groei doorgemaakt. Terugbetaling via directe bankoverschrijving was een langverwachte functie voor onze Belgische gebruikers, en we geloven dat dit een van de eerste PSD2-integraties is die echt zinvol is voor consumenten.”

Kim Van Esbroeck, Country Manager van Aion Bank België voegt hier het volgende aan toe: “Samen met Vodeno en via het partnerschap met Mastercard bieden wij innovatieve, geïntegreerde bankdiensten aan, zowel aan gereguleerde als aan niet-gereguleerde partijen. Tricount is een goed voorbeeld van ons vermogen om Payments-as-a-Service diensten aan te bieden en in dit vakgebied te innoveren. Ons gamma aan producten omvat deposito's, beleggingen, leningen, kaarten, betalingen en KYC, die via onze open API's gemakkelijk kunnen worden verbonden met de frontend van elke fintech.”

Henri Dewaerheijd, Country Manager van Mastercard BeLux zegt: “We zijn verheugd dat onze fintech-partners Aion Bank, Vodeno en Tricount hebben gekozen voor het Mastercard Open Banking Connect-netwerk om veilige en eenvoudige overschrijvingen tussen gebruikers mogelijk te maken. De toepassing van (PSD2) ‘Payment Initiation-as-a-service’ is een primeur voor Mastercard in België. We kijken ernaar uit om deze technologie op grote schaal in te zetten, zo maken we innovatieve toepassingen voor betalingsinitiatie of datadiensten eenvoudig voor fintechs of merchant apps.”

Over Tricount

Tricount is de Europese leider voor het beheer van groepsuitgaven. Door de Tricount-app kunnen gebruikers hun uitgaven registreren en delen tijdens activiteiten met vrienden. Tricount bedient momenteel meer dan 5,2 miljoen gebruikers. Het hoofdkantoor is gevestigd in België, maar het bedrijf opereert wereldwijd, met een speciale focus op Frankrijk, Spanje, Duitsland, België en Italië.

Over Aion Bank en Vodeno

Aion Bank en Vodeno treden op als commerciële partners, met de missie om een revolutie teweeg te brengen in de financiële dienstverleningssector. Door de combinatie van een modern en cloud-native ecosysteem met '360'-platform, een Europese banklicentie en een team van bankexperts zijn we uniek gepositioneerd om allesomvattende en embedded financiële diensten aan te bieden aan banken, kredietverstrekkers en handelaren, ongeacht grootte of sector. Aion en Vodeno bestrijken alle gebieden van het bancaire ecosysteem, van 'smart contract enabled' core banking tot rekeningen, onboarding, betalingen, kaarten en investerings- en leenoplossingen. Ook bieden we oplossingen om aan de eisen van de regelgeving te voldoen en tegelijkertijd snelle innovatie te bewerkstelligen.

Aion Bank en Vodeno zijn twee afzonderlijke ondernemingen die worden gesteund door de wereldwijde private equity-onderneming Warburg Pincus LLC.

Over Mastercard (New York Stock Exchange: MA)

Mastercard is een wereldwijd technologiebedrijf in de betalingsindustrie. Het is onze missie om een inclusieve en digitale economie tot stand te brengen die iedereen overal ten goede komt. We doen dit door transacties veilig, eenvoudig, slim en toegankelijk te maken. Met behulp van veilige data en netwerken, partnerschappen en passie helpen onze innovaties en oplossingen particulieren, financiële instellingen, overheden en bedrijven om hun grootste potentieel te verwezenlijken. Ons decency quotient (DQ) stuurt onze bedrijfscultuur aan en bepaalt alles wat we binnen en buiten ons bedrijf doen. Met activiteiten in meer dan 210 landen en gebieden bouwen we aan een duurzame wereld die onbetaalbare mogelijkheden voor iedereen creëert.

Volg ons op Twitter via @MastercardEU en @MastercardNews en lees meer over onze wereldwijde impact in Perspectives. Schrijf u in voor het laatste nieuws uit de Mastercard Newsroom via https://www.mastercard.com

* ALLE Belgische banken kunnen betalingen van Tricount-gebruikers ontvangen.

Mediacontacten

Amandine Servotte, Mastercard