Veiliger, slimmer en naadloos. Meer dan 10 miljoen nieuwe Debit Mastercard-kaarten ter vervanging van Maestro in België

Belgische kaarthouders kunnen een betere aanvaarding van hun kaart en een betere online-ervaring verwachten nu Debit Mastercard vanaf 1 juli 2023 Maestro vervangt.

Waterloo, 23 mei 2023 - Na meer dan 30 jaar in omloop gaat Maestro met welverdiend pensioen. Vanaf 1 juli 2023 zullen Belgische banken en andere kaartuitgevers de Maestro-kaarten vervangen door een Debit Mastercard.

De nieuwe Debit Mastercard-kaart is ontworpen om aan alle moderne betalingsbehoeften te voldoen, met het hoogste niveau van gegevenscodering om fraude te voorkomen. Het biedt kaarthouders de mogelijkheid om zich veilig online te registreren bij hun favoriete winkeliers om hun online winkelervaring te verbeteren. De wereldwijde acceptatie is ook twee keer breder dan die van Maestro-kaarten en bereikt meer dan 100 miljoen locaties wereldwijd, zowel online als in fysieke winkels. Tot slot kan de kaart, net als Maestro, ook worden gebruikt voor geldopnames bij geldautomaten.

Henri Dewaerheijd, Country Manager Mastercard Benelux. "Digitaal bankieren is van een leuk hulpmiddel uitgegroeid tot de belangrijkste manier van bankieren. Onze kaarten zijn voortdurend geëvolueerd: van magneetstrips naar chipkaarten, van handtekeningen naar biometrie, van plastic naar gerecycled materiaal. Het uitfaseren van Maestro naar Debit Mastercard is niet anders. Het is tijd om debetkaarten aan te passen om het gebruiksgemak en de veiligheid die mensen waarderen in hun digitale levensstijl mogelijk te maken.

Met meer dan 90%1 van de aankopen met een debetkaart is België al een debetmarkt. Tussen 60 en 70%2 van de Belgen heeft momenteel echter alleen een Maestro-kaart om aankopen te doen, dus deze verschuiving zal hen meer flexibiliteit bieden in waar ze uitgaven kunnen doen.

Greet Dekocker, Country Manager BeCommerce/SafeShops bevestigt: "E-commerce blijft elke dag aan populariteit winnen bij de Belgische consument. In 2022 hebben 8,5 miljoen Belgen online gewinkeld. In totaal werden 170 miljoen elektronische aankopen geregistreerd, goed voor een waarde van 14,7 miljard euro. Wanneer mensen aankopen doen, zijn ze vooral op zoek naar gebruiksgemak en comfort. Ze variëren ook graag met hun betaalmiddelen - terwijl debetkaarten nog steeds de voorkeursmethode zijn, worden kredietkaarten vaker gebruikt om grotere bedragen te betalen."

Automatische en geleidelijke overgang ​
België behoort nu tot de Europese landen die overgaan van Maestro naar Debit Mastercard. De overgang zal geleidelijk verlopen vanaf 1 juli 2023 over een periode van vijf jaar voor alle productcategorieën (consument en zakelijk).

Klanten van de belangrijkste Belgische banken zullen bijgevolg hun Maestro-kaart geleidelijk zien vervangen door een Debit Mastercard. Het betreft onder meer: Argenta, Banque van Breda, Beobank, Belfius, BNPP Fortis, ING, KBC (KBC, CBC, KBC Brussel), Santander Consumer Finance, Nagelmackers... De eerste banken zullen vanaf juli beginnen met de uitgifte van Debit Mastercard-kaarten, terwijl andere banken tijdens de zomermaanden van start zullen gaan.

Kaarthouders hoeven geen actie te ondernemen. Wanneer hun Maestro-kaart vervalt (na 1 juli 2023), zal hun bank hen automatisch een nieuwe debetkaart toesturen. Deze zal net als Maestro aan hun zichtrekening worden gekoppeld en op dezelfde manier werken, maar met veel meer functies om rustig te kunnen winkelen en reizen. De nieuwe kaart wordt gekoppeld aan dezelfde zichtrekening als de oude, maar met een nieuw kaartnummer, vervaldatum en veiligheidscode.

Handelaren hoeven geen actie te ondernemen als zij al Mastercard-kaarten accepteren. Wie dat niet doet, moet contact opnemen met zijn acquirer.

1 RBR market analysis

2 RBR market analysis