Checkout-rapporten 2024: insikter om svenskarna, onlinebetalningar och den affärskritiska checkouten

30 april 2024 | Stockholm, Sweden

En ny rapport från Mastercard visar hur svenskarna handlar online och vad som är viktigt vid onlineshopping.

Ta del av rapporten här

I år kommer Mastercard, tillsammans med partners, att rulla ut Click to Pay. Det är en evolution av kortbetalningar online och en ny standard som drivs gemensamt med alla stora kortbolag. I korthet innebär Click to Pay att kunder kan betala med ett klick online, utan att behöva skriva in sina kortuppgifter, tack vare säkert lagrade betalningsuppgifter. Det gör det både tryggare och smidigare att handla på nätet.

I samband med detta har Mastercard tagit fram Checkout-rapporten, för att dela kunskap om betalningar och e-handel. Rapporten innehåller förutom en undersökning bland 1 000 svenskar, även intervjuer med e-handelsexperter.

Undersökningen bland svenskar visar bland annat att:

• 72 procent shoppar från soffan och 26 procent från sängen
  • 36 procent har de senaste tre månaderna avbrutit ett köp för att det kändes osäkert
  • 81 procent tycker att det är viktigt att det inte är några avgifter vid betalningen
  • 79 procent uppger att de vill att deras uppgifter ska delas med så få som möjligt när de betalar

I rapporten intervjuas flera personer om onlinebetalningar och checkouten:

• Erik Gutwasser, Divisionschef Norden & Baltikum, Mastercard
  • Hanui Ye, Direktör för betalningar och orderhantering, Boozt
  • Nic Staeger, Kommersiellt och tekniskt ansvarig, Elcykelpunkten/Green Benefits
  • Bengt Nilervall, Näringspolitisk expert, Svensk Handel
  • Mikaela Rydén, Affärsledare för kort och mobila betalningar, Nordea
  • Dagfinn Misund, Chef för betalningar, Norwegian

Karin Strand, Kommunikationschef, Norden & Baltikum
Email: karin.strand@mastercard.com

Om Mastercard (NYSE:MA) www.mastercard.se
Mastercard är ett teknologiföretag inom den globala betalningsbranschen. Vår mission är att koppla samman och driva en inkluderande digital ekonomi som gynnar alla, överallt, genom att göra transaktioner säkra, enkla, smarta och tillgängliga. Med säkra data och nätverk, partnerskap och passion hjälper Mastercards innovationer och lösningar individer, banker och finansiella institutioner, myndigheter och företag att nå sina mål. Genom att finnas i mer än 210 länder och platser, bygger vi en hållbar värld som skapar ovärderliga möjligheter för alla.